Op zoek naar teamcoaching in het onderwijs?

Om het volle potentieel van de mensen die jouw school en haar onderwijs maken vrij te laten is  de onderlinge samenwerking essentieel. Hoe is de groepsdynamica? Lukt het hen om onderlinge verschillen in het gezamenlijke voordeel in te zetten? Komen zij gezamenlijk tot gedragen besluiten? Helpen zij elkaar om hun lessen te verbeteren?

 

Het is mijn missie het potentieel van alle professionals in het onderwijs vrij te laten en zo bij te dragen aan de verbetering van ons onderwijs! Dit betekenen dat ik een leraar help om met meer plezier (en effect) les te geven, ik kan een team helpen om meer resultaat uit hun samenwerking te halen en het kan betekenen dat we een schoolbrede verbetering inzetten. Bijvoorbeeld het versterken van de verbetercultuur.

 

Hieronder staan 4 voorbeelden: een individueel traject, twee teamsessies en een verbetertraject. HIerin kies ik nadrukkelijk voor voorbeeldtrajecten aangezien ik altijd samen met jou als opdrachtgever onderzoek wat de beste aanpak is voor jouw vraagstuk.

 

Voorbeeld 1: Coachen van leerkrachten

samen maken we onderwijs met zin!
Coachen van leerkrachten

Coaching is voor mij een zaklamp richten op plekken die je zelf (nog) niet hebt gezien. Op het moment dat je het gevoel hebt vast te zitten in een situatie of als het idee hebt dat je resultaten veel beter kunnen of met minder inspanning, kan het helpen om er eens tijdens een coachgesprek naar te kijken. Je zult in veel gevallen zien dat jij uiteindelijk jezelf ‘klem’ zet, dit kan een pijnlijke confrontatie zijn. Gelukkig betekent het tegelijkertijd dat je er zélf iets aan kunt doen. Zo zal na de regen altijd weer de zon gaan schijnen.

 

Hoe werkt het?

Tijdens het 1e gesprek (de intake) onderzoeken de leraar of lerares en ik samen welke coachvraag er is. Na deze behoefte in beeld te hebben gebracht volgt er een keuzemoment: ben ik de juiste coach voor dit vraagstuk en is er voldoende klik om samen verder te gaan?

 

Bij een positief resultaat gaan we een vervolgtraject van 6 gesprekken in. Tijdens deze gesprekken werk ik volgens een aantal vaste stappen geïnspireerd op de PRI-techniek van Ingeborg Bosch om jouw inzicht in de wijze waarop jij zelf bijdraagt aan de situatie te vergroten en je de ruimte te laten vinden om (zelf) jouw coachvraag op de lossen. Binnen deze stappen zal ik naar inzicht een keuze maken uit de diverse instrumenten, opstellingsvormen en oefeningen die ik tot mijn beschikking heb.

 

Wat kost het?

De intake is gratis, immers moeten we eerst ontdekken of ik de juiste persoon ben om je te helpen.

 

Bij het aangaan van het traject van 6 gesprekken á 1 uur en 15 minuten zijn de kosten € 770,-. Vervolggesprekken kunnen los worden afgenomen voor € 110,-. Alle bedragen zijn exclusief btw.

 

Voorbeeld 2: Teamsessie over samenwerking en gezamenlijk verbeteren tijdens de studiedag

samen maken we onderwijs met zin!
groepsdynamica verbeteren tijdens de studiedag basischool

Ben je op zoek naar een impuls in je team om de samenwerking te verbeteren, om meer gezamenlijk aan verbetering te werken of allebei?

 

Deze energie-boost verzorg ik graag voor je tijdens een studiedag of dagdeel. Op basis van de specifieke behoefte die je hebt bedenken we samen welke invulling we aan deze dag of dit dagdeel kunnen geven. Hierin onderzoeken we eerst welke doelen je zou willen bereiken, denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Gezamenlijk de belangrijkste focus voor het komende schooljaar bepalen
  • Verbeteren van onze samenwerking, zodat we beter in staat zijn onze doelen te bereiken
  • Gezamenlijke focus bepalen op de volgende ontwikkel-stap in het verbeteren van de onderwijskwaliteit
  • Ontdekken van de krachten en valkuilen van ons team én bedenken hoe we hier mee om kunnen gaan

Hoe werkt het?

Om deze doelen te bereiken kan ik uit een breed scala van elementen kiezen, denk hierbij aan het visualiseren van de doelen, feedback-methoden, kern-kwaliteiten, opstellingsvormen, team-competentieprofielen en diverse instrumenten vanuit de lean filosofie. Vanuit de specifieke behoefte wordt de sessie op maat gemaakt.

 

Wat kost het?

De intake is gratis, immers moeten we eerst ontdekken of ik de juiste persoon ben om deze middag te verzorgen je te helpen.

 

Het verzorgen van een dagdeel (ochtend of middag) kost € 520,-

De kosten voor een gehele dag bedragen € 970,-

Alle bedragen zijn exclusief btw.

 

Voorbeeld 3: Lean teamsessie - de boost voor continu verbeteren

samen maken we onderwijs met zin!
Visie op onderwijs - lesmethode continu verbeteren

Dé energie-gever van jullie studiedag! Tijdens een ochtend of middag maken jullie kennis met de Lean filosofie, het wondermiddel dat Toyota tot haar kwalitatieve hoogstand heeft gedreven. Op basis van de ontwikkelbehoefte van jullie school gaan we met één van de belangrijkste continu verbeter-tools aan de slag. Je leert verbeteringen zien en we gaan ook gelijk aan de slag met de 1e stappen die je kunt zetten. Jullie lopen aan het einde van de dag dus al met concrete verbeteringen weg!

 

Wat kost het?

De kosten voor het verzorgen van deze sessie tijdens een ochtend of middag bedragen € 520,-

 

Indien je meer diepgang en resultaat wilt halen, is deze sessie ook uit de breiden naar een hele dag voor € 970,-. Alle bedragen zijn exclusief btw.

 

Het resultaat van deze sessie

  • Leren kennen en kunnen toepassen van één van de belangrijkste Lean-instrumenten
  • Als team een taal hebben om kwaliteitsverbeteringen in het werk te leren zien en bespreken
  • Een start in het ontwikkelen van een continu verbeter-mindset
  • Meerdere concrete verbeterpunten die direct toegepast kunnen worden
  • Een positieve vibe rondom het gezamenlijk oppakken van verbeteringen!

Kortom, een sessie die haar investering méér dan waard is!

 

Voorbeeld 4: de KwaliTIJDsverbetering - in 3 maanden je leeropbrengst omhoog en de werkdruk omlaag!

samen maken we onderwijs met zin!
leeropbrengst en leerplezier verbeteren met lean en team coaching

Binnen jouw school wordt er keihard gewerkt. De leraren zijn gedreven om alle leerlingen het beste te bieden en vaak lukt dat, maar ten koste waarvan? Je hoort hen allemaal over de prijs die ze betalen om hun klas draaiend te houden. Intussen maak jij je zich zorgen over de ontwikkeling van de onderwijskwaliteit op jullie school... 

 

Lijkt dit op de situatie op de school waar jij werkt? Dan gaan studiedagen en individuele trajecten echt wel een kleine bijdrage leveren, maar voor het inzetten van een echte verandering heb je iets meer nodig: de KwaliTIJDsverbetering, in 3 maanden tijd realiseren we samen een daling van de inspanning en een stijging van de kwaliteit!